Urban Air Mobility (UAM)

Research


Data-driven future demand forecasting for UAM


As the public interest in UAM is getting higher and the underlying technology for UAM becomes sophisticated, the need to forecast the future demand for UAM increases. As the data-driven demand forecasting method has become more accurate than the traditional modeling-based forecasting method, TRUE lab utilized Seoul taxi GPS data to forecast the potential demand for UAM. Our assumption is based on the idea that part of the long-range taxi trip will be replaced by the emerging mobility service - UAM. As our first step toward UAM demand forecasting, we considered the case of using existing helipads. We plan to expand our scope in future work to UAM routing, fleet rebalancing, and scheduling. For details, please visit our blog.

UAM Concept of Operations


도심항공 모빌리티 UAM (Urban Air Mobility)는 기존 육상 교통수단의 한계를 극복하고 3차원 도심 상공에서 사람이나 화물을 운송할 수 있는 수직이착륙 교통수단 및 이를 지원하기 위한 이·착륙 인프라 등을 포함하는 항공교통 체계를 의미합니다. UAM은 급성장이 예상되는 미래 모빌리티의 신 첨단산업으로서 향후 20년간 700조원 이상의 규모로 성장할 것으로 예상됩니다. 이에 주요 모빌리티 기업과 각국 정부가 앞다퉈 기술개발 대열에 합류하고 있습니다.


이러한 상황에서 2020년 상반기 미국 연방항공청 FAA와 미국 항공우주국 NASA는 UAM의 운용 개념을 구체적으로 제안하는 UAM ConOps과 UAM OpsCon Passenger-Carrying Operations를 각각 발표하였습니다. 세계적인 추세에 발맞춰 우리나라 또한 국내에 맞는 실질적 운용 개념을 포함한 ’한국형 도심항공교통 (K-UAM) 로드맵‘과 기술개발 로드맵을 2020년 상반기에, 그리고 최근 6월 UAM 운용 개념서를 발표하였습니다. 자세한 설명은 다음 웹페이지 [LINK] 에 설명되어 있습니다.